Hydrema-dumper sætter nye standarder for sikkerhed


Klar til at sætte sikkerhedsbarren voldsomt op med multitip, lav læssehøjde og lavt tyngdepunkt - også på verdens største site-dumper marked. Hydrema er klar til at sætte helt nye standarder for sikkerhed i forbindelse med arbejde med små dumpere.

Hydrema er klar til at sætte helt nye standarder for sikkerhed i forbindelse med arbejde med små dumpere. Når verdens største entreprenørmesse, Bauma, åbner i München mandag den 8. april, præsenterer den danske maskinproducent en dumper, der bryder med gamle normer, ikke mindst i England, som er verdens største marked for såkaldte site-dumpere.

"Site-dumpere er involveret i omkring en tredjedel af alle ulykker med entreprenørmaskiner i England. Hvert år mister mange maskinførere livet eller bliver alvorligt kvæstet ved ulykker med site-dumpere.

Årsagerne er oftest, at maskinerne simpelthen vælter og ruller rundt, eller at føreren kastes af maskinen under kørsel i ujævnt terræn. I andre situationer bliver arbejdere eller fodgængere ramt af dumpere som følge af dårligt udsyn for føreren"

Thorkil K. Iversen, Udviklingschef hos Hydrema
 

Derfor er det heller ikke uset, at traditionelle site-dumpere simpelthen erklæres uønskede på byggepladser på grund af sikkerhedsrisikoen. Nu kører den danske producent ind på markedet med en lille dumper, der bryder med tidligere forestillinger om, hvordan en site-dumper skal være.

I virkeligheden er den nye Hydrema nemlig slet ikke en site-dumper, men en professionel, knækstyret dumper, der blot er skaleret ned. Arbejdsmæssigt vil den typisk matche en gravemaskine på fem til seks tons.

Første skud

”Ingen andre fabrikker har vendt bøtten i vejret og lavet et anderledes koncept. Det er det, der skal til. Derfor har vi hos Hydrema simpelthen krympet vores kendte Hydrema 912-dumper og taget alle de gode kvaliteter med over i en mindre dumper, som hedder Hydrema 707G. Det betyder, at en site-dumper pludselig kan byde på både godt udsyn, høj stabilitet og sikker beskyttelse af føreren”, siger Thorkil K. Iversen.

Hydrema 707G-dumperen er første skud i en ny familie af Hydrema-jordflytningsmaskiner. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (75 hk) og 90 kW (122 hk), hvor den største udgave får model-tilnavnet ”power+”.

Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema indfrier 2020-emissionskravene allerede nu ved at springe direkte til Stage 5. For 55 kW-udgaven opnås dette endda uden at bruge AdBlue. Dumperens egenvægt er 5,3 tons, og den har en lastevne på 6,5 tons.

707G har hydrostatisk transmission og dermed fuldt variabel hastighed op til 34 km/t, uden afbrydelse af trækkraften.

ECO-mode på hydrostaten sikrer i øvrigt et minimalt brændstofforbrug. Det gør også start/stop-funktionen, der fungerer lige som i en personbil. Det giver stor brændstofbesparelse, da en dumper typisk går i tomgang 40 procent af tiden.

Udsyn i alle retninger

Modsat en standard site-dumper kan Hydrema 707G indregistreres til kørsel på vej fuldt lastet. Sikkerheden er i højsædet, da lys og spejle altid sidder rigtigt på 707G i modsætning til site-dumpere med drejelig førerplads, hvor man hele tiden skal bruge kræfter på at rotere sædet”, siger udviklingschefen.

”Vores hovedoverskrift for 707G er sikkerhed, og her er udsynet helt afgørende. Fremad og til siderne er der 100 procent frit udsyn, og bagud skal man aldrig orientere sig over læsset, men har fuldt udsyn igennem store spejle og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i kabinen, som vi simpelthen har hentet fra vores MX-hjulgraver. Det betyder en både FOPS- og ROPS-beskyttet kabine”, forklarer Thorkil K. Iversen.

Med one-step-entry skal føreren kun tage ét trin for at komme ind i kabinen, og han kan blive siddende i kabinen, mens dumperen læsses. I England skal man ellers på traditionelle site-dumpere uden kabine stige af maskinen, når den læsses.

Bliv opdateret med det sidste nye fra Hydrema