Modsætningernes maskine

28. september 2020

Svenske Pontus Eriksson trives i sin kompakte, men ekstremt stærke og skræddersyede storbymaskine - den kridhvide Hydrema har blandt andet fået et specielt lastbilsæde, et interiørbeklædt førerhus og en indbygget "støvsuger".

Den svenske avis "Entreprenad" besøgte den entusiastiske maskinfører sidste år - du kan læse artiklen her: https://www.entreprenad.com/article/view/680919/motsatsernas_maskin  ). Nu er den stilfulde maskine en del af bladets fem finalister til at blive Sveriges smukkeste entreprenørmaskine - Sveriges smukkeste maskine. - du ser finalisten og stemmer her: https://www.entreprenad.com/aretsmaskin/page.xhtml?arrangeSubpage=1372.

"Denne maskine har en højere gravekapacitet, men den er betydeligt mindre i størrelse," siger Pontus Eriksson.

En farve som stikker ud

En kridhvid hjulgraver på knap 20 ton skinner i solen en kold og klar fredag i oktober.
Maskinen, en Hydrema MX16, der blev leveret til entreprenørfirmaet Bäckströms i juli 2019, arbejder på et fjernvarmeprojekt i Årsta nær Stockholm.
I store dele er det en standardmaskine, men det kan ses på lang afstand, at Bäckströms har fået den specielt tilpasset, og at det er maskinføreren Pontus Eriksson, der har været med til at beslutte.
Det er for eksempel fuldt malet - det er ikke kun "den gule Hydrema-farve", der har skiftet farve, siger han.
Han lægger stor vægt på valg af farve - det ses ikke mindst på hans tidligere maskine, en rendegraver, der har været både blå og grøn. Det er lidt min ting - jeg kan godt lide at have ting, der skiller sig ud og folierede min første maskine i 2014.

Nogle fnyser over, at han bruger tid og penge på en tilsyneladende overfladisk ting, men Pontus Eriksson ser flere fordele ved at afvige fra standardudseendet.
Maskinen vedligeholdes bedre, og der en høj reklameværdi - virksomheden er synlig overalt, og du vinder meget på markedsføring.
At maskinføreren ønsker at sidde i en dejlig maskine er en ting. At overbevise sin chef om, at det er en god aftale, er en anden.
Jeg har faktisk haft mulighed for at præsentere mine skøre ideer for Bäckströms, og de tog en chance, da jeg ville "gejle" den første maskine for mange år siden, men de så hurtigt, at det betalte sig, for nu kan vi ses overalt.
Han valde att lackera maskinen denna gång, bland annat för att det inte går att foliera alla delar. Ska man komma åt allt, till exempel grävaggregat och motorutrymme, blir det för pilligt – då måste man lackera, även om det blir mindre färger att välja mellan då.
Han valgte at lakere maskinen denne gang, dels fordi det ikke er muligt at foliere alle dele.
Hvis du skal have adgang til alt, såsom graveaggregat og motorrum, bliver det for indviklet og dyrt - så skal du male, selvom der er færre farver at vælge imellem..
Han valgte at få malet selve gravemaskinen og tiltrotatoren i Traffic White. Hydraulikcylindre og hjulaksler har fået en grå metalfarve. Maskinen har derefter fået firma-tranfers i gråt og blåt. Hvid er en neutral farve, for man skal tænke lidt over, at maskinen kan videresælges, kommenterer Pontus Eriksson.

Første Hydrema
Maskinen er Bäckströms første Hydrema, og ideen var faktisk at anskaffe sig en Volvo, da rendegraveren skulle udskiftes - et velrenommeret mærke både for Bäckström og for Pontus Eriksson.
Jeg tjekkede markedet lidt, og kiggede på de maskiner der er anderledes. Det var lidt anderledes at bruge rendegraveren i stedet for en gravemaskine, og Hydrema er også lidt anderledes, da de for det meste arbejder på jernbanespor.
Han testede mærket i en uge, og derefter var han solgt.
Det har mange særegenskaber, som jeg kan lide, siger Pontus Eriksson og fremhæver for eksempel den store kabine og den automatiske hydrostatiske gearkasse.

Han ser Hydrema'en som lidt af en selvmodsigelse.
Den har en ekstrem stor gravekapacitet, der ligger langt over konkurrenterne, men er fysisk samtidig den mindste i sin klasse.
En stor kabine og rigelig med gravekraft i en lille og fleksibel maskine er perfekt, når man arbejder i byen, mener han.
Kontravægten stikker aldrig ud, og den er god i byen, der er altid meget lidt plads, og vi får sjældent den plads, vi har brug for - derfor er vi nødt til at reducere størrelsen på maskinen uden at gå på kompromis med kapaciteten.

 

Ekstra udstyr

Pontus Eriksson og Bäckströms var ikke tilfredse med blot at bestille den specielle farve. Det er den første maskine, som Hydrema har leveret med Nokian Twin-dæk - jeg synes, de er de bedste dæk.

Han har bl.a. udskiftet førersædet.
Der var en række muligheder for alternative sæder, men jeg, der var vant til at sidde i et andet sæde i min forrige maskine, ville have min egen variant.
Han havde brug for en lang og smal stol med lidt anden polstring. At sidde behageligt er vigtigt, førerkabinen skal også være rimelig flot, og her svigtede Hydrema med sit oprindelige udseende, fastslår Pontus Eriksson og ser lidt forfærdet ud.
Alle plastdele var sandbeige - det så snavset ud - som i en Skoda fra 1980'erne.
Nu har jeg dækket al plasten med folie, og ja - det er måske ikke nemmere at vaske, men støvet er under ingen omstændigheder synligt!
Han har også installeret et dashcam (et kamera på instrumentbrættet) og et go-pro kamera.
Det er fint - nu kan jeg 'bevise', hvad der skete, hvis der var nogen problemer.
Spredt ud i  kabinens tag er mange små forsænkede lamper. En stjernehimmel for måske at hæve hygge-faktoren?
- Yep, ler Pontus Eriksson.
Maskinen har også fået luftdrevne stærke horn af lastbiltypen, der drives via en lufttank og en kompressor under førerhusgulvet.
Jeg drager fordel af dem - jeg har indsat en dyse, der tager luft fra kompressoren, jeg bruger den til at blæse skidt og støv ud, forklarer Pontus Eriksson.

Bag maskinen er en lignende kridthvid "Palmse" ti-tons vogn med lakerede fælge og opbevaringsbokse med døre i højglanspoleret rustfrit stål.
Nu kan jeg medbringe alt, hvad jeg har brug for, såsom affedtningsmidler og klude, siger Pontus Eriksson
Vognen har også fået ekstra belysning bagpå.
På lastbiler er funktionen klar, her er det måske mest for udseendets skyld, indrømmer Pontus Eriksson med et smil.
Han fik maskinen, som han ville have den med hensyn til udseende og kapacitet. Han havde dog brug for en ting mere for at trives 100 procent.
Jeg har muligvis erhvervet et lidt for seriøst lydsystem, siger han.
Billydindustrien har måttet levere tilpassede detaljer for at skabe den bedst mulige lyd, og bassen slår bestemt godt igennem, når han starter det app-styrede musiksystem.
Nogle mennesker synes, at denne slags ting er fuldstændig unødvendigt, og at det ikke tjener noget formål. Så trækker jeg på den gamle kliché, der faktisk ikke er en kliché - dette er mit kontor, her skal det være rent og frisk, og du vil gerne sidde her i otte timer. Så vil jeg også være i stand til at lytte til musik!
Hvis du ikke har fået nok af denne maskine, kan du følge Pontus Ericsson på hans Instagram-kanal, hvor han regelmæssigt oploader opdateringer om sit arbejde og maskinen - se efter:  @nextgenerationmachines – 
https://www.instagram.com/nextgenerationmachines/

 

Se kort ›

Find återförsäljare

Efter plats

icon-pin Find os
icon-request Anmod
icon-contact Kontakt
Anmod om
at blive kontaktet
icon-arrow-down

Har du et spørgsmål om vores maskiner eller service ? Eller vil du gerne kontaktes af din lokale sælger? Udfyld venligst formularen.

Hovednummer +45 9837 1333

info.dk@hydrema.com Gl. Kirkevej 16
9530 Støvring

Center Nord (Støvring)
Juelstrupparken 4, 9530 Støvring
+45 9837 2600

Center Syd (Kolding)
Hylkedalvej 46, 6000 Kolding
+45 7483 2424

Center Øst (Ringsted)
Kærup Parkvej 15, 4100 Ringsted
+45 4649 7575